مترو استانبول

۱۳۹۷/۶/۱۱ یکشنبه
(0)
(0)
مترو استانبول
مترو استانبول

متروی استانبول

معمولا در بیشتر شهرهای توریستی دنیا رفت و آمد با مترو برای گردشگران هم ارزان تر و هم راحت تر است. شهر استانبولبا سیستم متروی بزرگ خود روزانه افراد زیادی را جابجا می کند. در سفربه این شهر در صورت استفاده از مترو می توانید به آسانی به بیشتر نقاط دسترسی داشته باشید.

متروی استانبول

متروی استانبول شبکه راه آهن حمل و نقل سریع است که در استانبول ترکیه فعال است. این مترو توسط شرکت عمومی «مترو استانبول» که زیر نظر شهرداری شهر استانبول است اداره می شود. قدیمی ترین بخش مترو خط M1 است که در سال ۱۹۸۹ افتتاح شد، ۷۳ ایستگاه فعال و ۷۱ ایستگاه در دست ساخت دارد. سیستم مترو در حال حاضر ۵ خط M1، M2،M3،M4 وM6 دارد که خط M6 به صورت مینی مترو است. قرار است که خطوط M5 (اسکودار- سنجاق تپه) و M8 (بوستانچی – Dudullu) در بخش آسیایی M7 (کاتاباس – محمود بی) و M9 (آتاکوی ایکیتلی) در بخش اروپایی ساخته شود. این سیستم به راحتی به قطارهای کابلی زیرزمینی مارمارای و میدان تقسیم و تراموای زمینی T4 متصل می شود.

تاریخچه متروی استانبول

در استانبول، قدیمی ترین راه آهن زیرزمینی شهری به نام تونل در ۱۷ ژانویه ۱۸۷۵ افتتاح شد. این راه آهن بعد از راه آهن زیر زمینی لندنقدیمی ترین سیستم راه آهن زیرزمینی دنیا بود. ارائه اولین طرح شبکه مترو به ژانویه ۱۹۱۲ برمی گردد، این طرح در بین مناطق توپکاپی تا شیشلی از ۲۴ ایستگاه تشکیل شده بود. هر ایستگاه، سکویی ۷۵ متری در کنار خط راه آهن داشت و فاصله ایستگاه ها از هم بین ۲۲۰ تا ۹۷۵ متر بود. نقشه طرح این پروژه هیچوقت عملی نشد و امروز در موزه دانشگاه فنی استانبول نگهداری می شود. در سال ۱۹۳۶ مهندسی فرانسوی طرحی را ارائه داد که بین مناطق شمال و جنوب خلیج شاخ طلایی کشیده شده بود. بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان اولین خط متروی استانبول در سال ۱۹۸۹ با افتتاح خط ۱ آغاز به کار کرد.

 

متروی استانبول

شرایط مترو استانبول

مترو، هر روز صبح از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ نیمه شب فعال است و قطارها هر ۶ تا ۱۰ دقیقه یکبار به ایستگاه می آیند. در خط ۲ (ینی کاپی تا حاجی عثمان) در ساعت های پیک، قطار هر ۳ دقیقه یکبار در هر ایستگاه مسافران را سوار می کند. هزینه سوار شدن در قطارهای مترو با استفاده از استانبول کارت ۲٫۵ لیره ترکیه است.

 

متروی استانبول

خطوط متروی استانبول

خط ۱: آکسارای – فرودگاه آتاترک:این خط ۲۶٫۱ کیلومتر است و از آکسارای در مرکز شهر حرکت می کند و به سمت فرودگاه آتاترک می رود. بیشتر مسافرانی که به استانبول سفر می کنند از فرودگاه برای رسیدن به مرکز شهر از این خط استفاده می کنند.

خط ۲: ینی کاپی – حاجی عثمان:این خط ۲۳٫۵ کیلومتر است و آخرین توسعه آن در سال ۲۰۱۴ انجام شد که با اضافه شدن ۳ ایستگاه به منطقه ینی کاپی رسید. کسانی که می خواهند به میدان تکسیم و منطقه شیشلی بروند از این خط استفاده می کنند.

خط ۳: کرازلی – مترو کنت، المپیاد :کرازلی مهمترین ترمینال درون شهری استانبول است که در این خط قرار دارد.

خط ۴: کادیکوی – کاوسان تپه:این خط در قسمت آسیایی استانبول است از ساحل آسیایی بسفر حرکت خود را آغاز و به منطقه کاوسان تپه می رسد.

خط ۶: لونت – دانشگاه Boğaziçi: این خط برای مینی مترو است.

 

نقشه مترو استانبول

نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت خدمات مسافرت هوایی و گردشگری آرمان سیر آوا می باشد