غذاهای محلی ایران

۱۳۹۷/۸/۲۱ دوشنبه
(0)
(0)
غذاهای محلی ایران
غذاهای محلی ایران

همانطور که می دانید، کشور عزیزمان ایران دارای فرهنگ و تمدنی غنی و گسترده می باشد. فرهنگ و هنر ایرانی در بخش های مختلف این کشور و در هر یک از استان ها و شهرهای آن دیده شده و تفاوت بین اقوام مختلف ایرانی باعث جذابیت بیشتر آن شده است. فرهنگ غذایی و هنر آشپزی ایرانیان نیز در بین تمام گردشگران دنیا زبانزد خاص و عام بوده و عطر و طعم خوشمزه غذاهای محلی برای آن هایی که چشیده اند، خاطره انگیز و به یاد ماندنی می باشد. خوردن خوشمزه ترین غذاهای محلی ایرانی نه تنها برای گردشگران خارجی بلکه برای گردشگران و مسافران داخلی نیز بسیار دوست داشتنی و لذت بخش است. با توجه به این که چشیدن غذاهای مربوط به هر منطقه بخشی از جذابیت سفر محسوب می شود، در اینجا قصد داریم شما را با 10 غذای سنتی ایرانی که می توانید در شهرهای مختلف نوش جان کنید، آشنا کنیم. نام اغلب برترین غذاهای محلی ایرانی برای شما آشناست و شاید در شهر خودتان نیز این غذا را میل کرده باشید اما چشیدن طعم سنتی هریک از آن ها در شهری که متعلق به آن است، چیز دیگری است. پس با آرمان سیر آوا همراه باشید تا با معروف ترین غذاهای محلی ایران آشنا شوید.

چلوکباب(تهران)

کباب یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین غذاهای محلی ایرانی است که در انواع مختلف تهیه می شود. برای تهیه این غذا گوشت مرغ یا گوسفند را به شکل های مختلف در آورده و با ادویه جات و چاشنی های متنوعی طعمدار میکنند تا عطر و طعم خوبی به خود بگیرد. سپس گوشت ها را به سیخ کشیده و بر روی آتش ذغال کباب می کنند. چلوکباب به همراه گوجه کباب شده معمولا با برنج زعفرانی و کره سرو می شود و در کنار آن نیز ماست، سبزی خوردن تازه و ترشیجات گوناگون قرار می گیرد. چلوکباب ایرانی را می توان در تمامی رستوران های این کشور پیدا کرد. این غذا در بین گردشگران خارجی محبوبیت زیادی دارد تا جایی که در سفر خود به ایران حتما آن را امتحان می کنند.

 

کباب

آش رشته (اصفهان)

آش های گوناگون بخش عمده ای از معروف ترین غذاهای محلی ایرانی را تشکیل می دهند. در مناطق مختلف ایران با توجه به مواد غذایی و گیاهان موجود در آن منطقه، آش های خوشمزه و بی نظیری طبخ می شود که هرکدام طعم و مزه خاص خود را دارند. برخی از این آش ها مناسبتی بوده و در اعیاد، جشن ها و مراسم های گوناگون تهیه می شوند اما آش رشته یکی از انواع آش های ایرانی است که تقریبا در همه شهرهای کشورمان طبخ شده و بسیار پرطرفدار می باشد. برای تهیه این آش از سبزیجات، حبوبات، رشته و کشک استفاده کرده و روی آن را نیز با پیاز داغ، سیرداغ و نعناع داغ تزئین می کنند. خوردن این آش خصوصا در هوای سرد پاییز و زمستان بسیار دلچسب می باشد. پیشنهاد ما برای خوردن آش رشته، شهر اصفهان و خصوصا مهمانسرایعباسیاین شهر است. این مهمانسرا یکی از بناهای تاریخی اصفهان می باشد که به صورت هتل در آمده و معماری فوق العاده ای دارد. از این رو برای گردشگران خارجی جذابیت زیادی دارد.

 

آش رشته

دیزی(مشهد)

نام دیزی را حتما همه شنیده اید و طعم آن را نیز چشیده اید. دیزی یا آبگوشت یکی از برترین غذاهای محلی ایرانی است که از ترکیب گوشت، نخود و لوبیا، پیاز و سیب زمینی به همراه ادویه جات مختلف برای طعم دادن تهیه می شود. این مواد را با هم در ظروف سنگی یا سفالی ریخته و بر روی آتش قرار می دهند تا آرام آرام پخته شود. این غذا معمولا به همراه سبزی خوردن و ترشی سرو می شود و دوغ نیز به عنوان نوشیدنی در کنار آن قرار می گیرد. پیشنهاد می کنیم دیزی را در شاندیز مشهد امتحان کرده و یک وعده غذایی به یاد ماندنی را در کنار عزیزانتان در یک منطقه خوش آب و هوا در فصل بهار تجربه کنید.

 

دیزی

ترشه تره (تالش)

غذاهای شمالی با تنوع فراوان و طعم بی نظیر سیر و سبزی های خوش عطر و بوی این منطقه، بخشی از خوشمزه ترین غذاهای محلی ایرانی را تشکیل می دهند و طرفداران زیادی نیز در بین گردشگران و مسافران دارند. از جمله این غذاها می توان به ترش تره اشاره کرد که بهترین نوع آن در شهرستان تالش استانگیلانپیدا می شود. این غذای گیاهی از سبزیجاتی مانند اسفناج، شوید، جعفری، گشنیز و پیازچه تهیه شده و به همراه تخم مرغ سرو می شود. برای چاشنی ترش تره و مزه دار کردن آن نیز از آبغوره یا آب لیموی تازه استفاده می شود.

 

ترشه تره

 

ته چین (شیراز)

ته چین یکی از برترین غذاهای محلی ایرانی است که با برنج اصیل ایرانی پخته شده و انواع مختلفی دارد. یکی از معمولی ترین ته چین ها، ته چینی است که با برنج، ماست چکیده و زرده تخم مرغ تهیه شده و برای خوش طعم کردن آن نیز از زعفران استفاده می شود. زرشک و خلال پسته در کنار تکه های گوشت و مرغ و بادمجان نیز از دیگر مواد این غذای خوش رنگ و لعاب هستند. اگر به شیراز سفر کردید، پیشنهاد می کنیم چشیدن طعم این غذای خوشمزه را از دست ندهید. اغلب رستوران های شیراز ته چین را در منوی غذاهای سنتی خود دارند و با بهترین کیفیت برای مهمانان سرو می کنند.

 

ترشه تره

کوفته(تبریز)

کوفته تبریزی از جمله غذاهای پرطرفدار ایرانی است که در نقاط مختلف این کشور طبخ می شود. برای تهیه این غذا از گوشت چرخ کرده و سبزی کوفته استفاده کرده و ترکیب این مواد را به صورت گلوله ای شکل در می آورند. در وسط کوفته های توپی شکل نیز موادی چون آلو، آلبالو، زغال اخته، گردو و یا تخم مرغ آب پز شده قرار می دهند. سپس کوفته ها را در سسی که از زعفران و گوجه فرنگی پخته شده آماده کرده اند، قرار می دهند تا بپزد. هرچند این کوفته خوشمزه در شهرها و استان های مختلف ایران سرو می شود اما خوردن آن در شهر زیبای تبریز مزه دیگری دارد که پیشنهاد می کنیم آن را از دست ندهید.

 

کوفته تبریزی

قلیه میگوی (بندرعباس)

اگر به غذاهای دریایی علاقمندید، بهترین آن ها را می توانید در بندر عباس نوش جان کنید. این استان به دلیل قرار گرفتن در سواحل زیبای خلیج فارس، محصولات دریایی تازه و خوشمزه ای دارد که انواع غذاها با استفاده این مواد تهیه می شود. از جمله غذاهای خوشمزه این منطقه می توان به قلیه میگو اشاره کرده که با استفاده از میگو، گشنیز تازه، تمر هندی، فلفل قرمز و سیر تهیه می شود. برای خوردن غذاهای دریایی در بندرعباس بهتر است رستوران هایی را انتخاب نمایید که در نزدیکی بازار ماهی فروشان قرار دارند. این رستوران ها معمولا از صید روز برای غذاهای خود استفاده می کنند از این رو غذاهای آن ها طعم و عطر خوشمزه تری در بین خوشمزه ترین غذاهای محلی ایرانی دارد

 

قلیه میگو

میرزا قاسمی (ماسوله)

میرزا قاسمی یکی از برترین غذاهای محلی ایرانی است که به دلیل طعم خوشمزه و دوست داشتنی آن پای خود را از شمال کشور فراتر گذاشته و تقریبا در تمامی نقاط ایران جای خود را باز کرده است اما همچنان میرزاقاسمی شمالی با طعم سیر محلی تازه چیز دیگری است خصوصا اگر در ماسوله خورده شود. این غذا از موادی چون بادمجان، سیر تازه، گوجه فرنگی و روغن زیتون تهیه می شود. از این رو یک غذای کاملا گیاهی و سالم است. برای تهیه میرزا قاسمی، بادمجان ها را به صورت کبابی در آورده و به همراه سایر مواد در روغن تفت می دهند. در انتها نیز تخم مرغ ها را به آن اضافه کرده و سرو می کنند. این غذا با نان یا برنج خورده می شود.

 

میرزا قاسمی

شیرینی های یزد

یزد یکی از زیباترین شهرهای ایران یزد است که با بناهای تاریخی و بادگیرهای بی نظیر خود جایگاه خاصی در بین گردشگران داخلی و خارجی پیدا کرده است. اگر بخواهیم یکی از خوراکی های خوشمزه ی یزد را معرفی کنیم، حتما از شیرینی های سنتی و لذیذ آن نام می بریم. شیرینی هایی که در هیچ کجای دنیا مانند آن را پیدا نخواهید کرد. از جمله این شیرینی های خوشمزه می توان به باقلوا، قطاب، پشمک، نقل و کیک یزدی اشاره کرد. این شیرینی ها را می توانید در تمامی قنادی های این شهر پیدا کرده و به عنوان سوغاتی با خود ببرید.

 

شیرینی های یزدی

instagram
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت خدمات مسافرت هوایی و گردشگری آرمان سیر آوا می باشد