صبحانه های ترکی

۱۳۹۷/۶/۴ یکشنبه
(1)
(0)
صبحانه های ترکی
صبحانه های ترکی

صبحانه در زبان ترکی کهوالتی (Kahvalti) نامیده می شود. کهوالتی در لغت به معنای قبل از قهوه است و همین موضوع اهمیت قهوه را در فرهنگ ترکی نشان می دهد. با این حال، ترک ها موقع صبحانه اغلب چای می خورند و قهوه را در مواقع دیگر و همراه با باقلوا و … می خورند. یک سینی صبحانه سنتی در ترکیه شامل نان، کره، مربا یا عسل، انواع زیتون، گوجه، خیار، پنیر، ماست، آب میوه، گاهی تخم مرغ و چای یا قهوه است! در رستوران ها و کافه های ترکیه معمولا صبحانه را به صورت بوفه و سلف سرویس ارائه می کنند تا هرکس هرچیزی که دلش خواست انتخاب کند. البته باید این را هم بگوییم که کهوالتی یا صبحانه سنتی ترکی بسیار مفصل است و امروزه اکثر ترک ها هرروز نمی توانند اینطور صبحانه بخورند. مشغله و گرفتاری های زندگی مجالی برای چنین صبحانه مفصلی باقی نمی گذارد و شاید در روزهای تعطیل فرصتی برای برگزاری سنتی انواع صبحانه های ترکی باشد. ترک ها در روزهای هفته معمولا بورک یا سیمیت همراه با چای یا قهوه می خورند.

 

اکمک

اکمک | Ekmek

نان را در زبان ترکی اکمک می گویند و شامل انواع مختلفی از نان می شود. نان سنتی ترکیه از آرد سفید تهیه می شود و اغلب دو بار در روز طبخ می شود تا همیشه تازه باشد. از جمله نان های ترکیه می توان ، نان با آرد سبوس دار و سیمیت معروف را می توان نام برد.

 

سینی پنیر و سبزیجات

سینی پنیر، سبزیجات و مرباجات

اگر در سفر به ترکیه در هتلاقامت داشته باشید موقع صبحانه با سینی مشهور صبحانه ترکی آشنا خواهید شد. ساده ترین و سنتی ترین شکل صبحانه های ترکی همین سینی است که از پنیر، خیار، گوجه و انواع زیتون را همراه با مربا، عسل و … در کنار انواع نان های تازه و داغ تشکیل می شود. ماست، تخم مرغ آبپز، مربای خانگی و … هم گاهی در سینی صبحانه ترکی گنجانده می شود.

 

منمن

منمن | Menemen

یکی از خوشمزه ترین صبحانه های ترکی غذایی به نام منمن است. منمن تقریبا همان املت است که به شیوه ای بسیار خوشمزه و خوش طعم آماده می شود. البته هر رستورانی ممکن است ترکیبات متنوعی در تهیه منمن استفاده کند اما به طور کلی منمن از ترکیب گوجه و فلفل و تخم مرغ هم زده شده آماده می شود. حجم گوجه در منمن باید آنقدر باشد که رنگ قرمزی به منمن بدهد و استفاده از فلفل هم طعم تند و تیز و خوشمزه ای به منمن می دهد. یک بشقاب املت ترکی همراه با چای صبحانه ای خوشمزه و کامل خواهد بود.

 

بورک

بورک | Börek

بورک یکی از محبوب ترین انواع صبحانه های ترکی است و همیشه به صورت داغ و تازه سرو می شود. بورک یک جور شیرینی یا نان شکم پر است و داخلش با انواع مواد غذایی مثل پنیر، سبزیحات و گوشت چرخکرده پر می شود. در سفر به ترکیه بورک را در شکل ها و اندازه های مختلفی می توانید ببینید و هر رستوران و کافه ای آن را به سبک و سیاق خاص خود تهیه می کند. بورک همراه با چای که در استکان های ترکی سرو می شود صبحانه ای لذیذ و هوس برانگیز است.

 

سوسیس تخم مرغ

سوسیس تخم مرغ ترکی | Sucuklu Yumurta

یکی دیگر از انواع صبحانه های ترکی سوسیس تخم مرغ است. این نمیروی خوشمزه در کنار منمن جزء خوشمزه ترین غذاهای تخم مرغی در ترکیه هستند و برای صبحانه بسیار مناسبند. سوسیس ترکی بسیار خوش طعم و تند است و در کنار تخم مرغ ترکیبی بسیار دلچسب ایجاد می کند. برای تهیه سوسیس تخم مرغ معمولا سوسیس ها دور تا دور ماهیتابه می چینند و بعد تخم مرغ ها را وسط آن می شکنند. در رستوران های ترکیه سوسیس تخم مرغ را اغلب همراه با زیتون، پنیر سفید (شبیه به فتا)، خیار و گوجه و صد البته یک استکان چای یا قهوه سرو می کنند.

 

گزلمه

گزلمه | Gozelme

گزلمه هم یکی دیگر از خوش طعم ترین صبحانه های ترکی است. گزلمه نوعی نان گرد و بزرگ است که روی یک سینی گرد به نام ساج پخته می شود. بعد وسط نان را با سبزیجات، گوشت یا پنیر پر می کنند و نان را به شکل های مختلف تا می کنند و به قطعات کوچک تر برش می زنند. نان پس از پخت ترد و برشته می شود و ترکیب آن با مواد خوشمزه داخلش طعمی محشر و بی نظیر دارد.

 

سر شیر

سرشیر | Kaymak

سرشیر که در زبان ترکی قیماق نامیده می شود یکی از بهترین انتخاب ها برای صبحانه است. سرشیر در ترکیه همانند ایران همراه با عسل، مربا و نان تازه سرو می شود. سرشیر و عسل و یک استکان چای یکی از بهترین پیشنهادها در طیف متنوع صبحانه های ترکی است.

 

پیده تخم مرغ

پیده تخم مرغ | Yumurtali Pide

پیده یکی از غذاهای مشهور ترکیه است و در مطلب غذاهای ترکیه آن را به شما معرفی کردیم. پیده را گاهی پیتزا ترکی هم می نامند و یک خمیر قایقی شکل است که داخلش مواد مختلفی ریخته می شود. البته معمولا روی خمیر پیده گوشت، مرغ، میگو و …. می ریزند و آن را به عنوان ناهار یا شام سرو می کنند اما نوع ساده تر آن را می توان به عنوان صبحانه ای مقوی و خوشمزه هم سفارش داد. یومورتالی پیده یا پیده تخم مرغ یکی از خوشمزه ترین صبحانه های ترکی است که مطمئنا تا چندین ساعت شما را سیر و راضی نگه می دارد! برای تهیه این پیده، تخم مرغ با همراه با گوجه و انواع پنیر روی خمیر می ریزند و بعد داخل فر قرار می دهند. البته گاهی به این ترکیب سوسیس ترکی، پیازچه و فلفل دلمه ای هم اضافه می کنند. پیده غذایی خلاقانه است و هر سرآشپز می تواند به دلخواه موادی را به آن اضافه یا کم کند.

باز هم تکرار می کنیم که مانند تمام صبحانه های ترکی، چیزی که پیده را تکمیل می کند یک استکان چای ترکی است. ترک ها اگرچه عاشق قهوه هستند اما هنگام صبحانه چای را ترجیح می دهند. با این حال، حق انتخاب با شماست: می توانید هر کدام از صبحانه های ترکی بالا را با یک فنجان قهوه ترک نوش جان کنید!

instagram
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت خدمات مسافرت هوایی و گردشگری آرمان سیر آوا می باشد