با فرودگاه بین المللی امام خمینی بیشتر آشنا شویم

۱۳۹۷/۵/۱۷ چهارشنبه
(0)
(0)
با فرودگاه بین المللی امام خمینی بیشتر آشنا شویم
با فرودگاه بین المللی امام خمینی بیشتر آشنا شویم
فرودگاه امام خمینی ! برای شروع باید بگوییم در سال 1346 به پیشنهاد سازمان ایکائو، ساخت فرودگاهی مجهز و با توان ترانزیتی بین 2 قاره اروپا و آسیا در ایران مطرح شد. این طرح در سال 1351 با نام فرودگاه آریا مهر در ایران به تصویب رسید. در سال 1354 ساخت فرودگاه توسط شرکت های آمریکایی و ایرانی آغاز، اما با رخداد انقلاب این طرح متوقف شد. پس از جنگ و در سال 1374 یک شرکت فرانسوی و چند شرکت ایرانی ساخت آن را از سر گرفتند و در سال 1382در زمینی به وسعت 13.5 هزار هکتاراین فرودگاه را تکمیل نمودند. در ادامه در معرفی فرودگاه بین المللی امام خمینیبا ما همراه باشید.
imam international airport

در بین فرودگاه ها، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، به عنوان بزرگترین مجموعه ارائه خدمات حمل و نقل هوایی کشور در 30 کیلومتری جنوب غربی تهران بین آزاد راه تهران قم – تهران – ساوه قرار دارد. ظرفیت پذیرش مرحله اول این فرودگاه سالانه 6 تا 6.5 میلیون نفر است که در فاز دوم به حدود 15 میلیون مسافر افزایش می‌یابد. فرودگاه امام خمینی دارای 3 ترمینال می باشد که فعلا 1 ترمینال آن فعال است که سالیانه مجموعاً ۶٫۵ میلیون مسافر و ۱۲۰٬۰۰۰ تُن بار از این فرودگاه جابه‌جا می‌شود.
imam international airport

ساخت دومین ترمینال فرودگاه امامخمینی
دومین ترمینال فرودگاه امام خمینی ترمینال سلام نام دارد که اکنون در حال ساخت است و ظرفیت پذیرش ۵ میلیون مسافر در سال را دارد. قرار بود این ترمینال در ژوئن ۲۰۱۶ قابل استفاده باشد ولی مشکلات مالی افتتاح آن را تا مه ۲۰۱۷ به تعویق انداخت. ترمینال سوم که ترمینال ایرانشهر نامیده می‌شود، در حال حاضر در مرحله­ی مطالعاتی قرار دارد و قرار است شرکتی هلندی کار ساخت آن را انجام دهد. این ترمینال توانایی پذیرش ۲۰۰ میلیون مسافر در سال را خواهد داشت و انتظار می‌رود با افتتاح این ترمینال، ظرفیت جابه‌جایی مسافر در فرودگاه امام خمینی به ۳۰ میلیون نفر در سال افزایش یابد. پس از افتتاح این ترمینال، از ترمینال ۱ فقط برای پروازهای داخلی استفاده خواهد شد.
imam international airport

مشخصات فرودگاه امام خمینی

فرودگاه امام خمینی، دارای یک باند پرواز به طول 4200 متر و عرض 45 متر و دو تاکسیوی موازی به عنوان باند اضطراری و ارتباط و دسترسی به سطوح پروازی جنوبی پایانه بار، آشیانه تعمیر هواپیما و محل آزمایش موتور هواپیما است‌.تاکسی وی (taxi way) موازی اضطراری، به طول 4200 متر و عرض 45 متر ،و تاکسی ویهای موازی ارتباطی، در طول 9700 متر و عرض 30 متر ،احداث شده‌اند.
پایانه مسافری با زیربنای 78357 متر مربع از دو بخش سمت هوا و سمت زمین تشکیل شده است‌. سمت زمین یا مرکز پایانه مسافری دارای ساختمانی 4 طبقه با سقف کمانی سبک برای تمامی فعالیت‌های مسافران ورودی و خروجی و همراهان آن‌ها و با نمای شیشه‌ای کامل است‌.

imam international airport

فرودگاه امام خمینی مجهز به سیستم‌های روشنایی‌، کمک ناوبری زمینی‌، پهلوگیری هواپیما، انتقال بار مسافر، پل‌های انتقال مسافر به هواپیما و بالعکس‌، سیستم اطلاعات مدیریت (MTS) فرودگاه‌، سیستم CUTE، سیستم مدیریت ساختمان (BMS)، کنترل تردد، سیستم تلویزیون‌های مدار بسته (CCTV)و سیستم اعلام حریق است‌. 47 واحد مسکونی نیز در داخل فرودگاه با زیربنای 5900 متر مربع احداث گردیده و برای اسکان بقیه پرسنل فرودگاه شهرک‌هایی مسکونی اطراف فرودگاه در نظر گرفته شده است‌.
در فرودگاه امام خمینی ساختمان‌های مختلف دیگری مانند آتش نشانی‌، تعمیر خودروهای سنگین مدیریت فرودگاه‌، انبارها، پست‌های برق‌، تصفیه خانه‌ها، اماکن امنیتی‌، مخابرات و پمپ بنزین وجود دارد که مساحتی در حدود 35000 متر مربع از فضای فرودگاه را به خود اختصاص داده‌اند.
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت خدمات مسافرت هوایی و گردشگری آرمان سیر آوا می باشد